fbpx

2021 | Zomer in Scandinavië

Zomer 2021 in Denemarken ….. of toch Noorwegen

We hadden eerst plannen om naar Denemarken te gaan. Maar toen kwamen er positieve geluiden over Noorwegen, dat als je volledig bent gevaccineerd je daar eigenlijk zonder problemen naartoe kunt.
Dus hup achter de laptop om een boot te reserveren, maar daar ontstaan de eerste twijfels, alle weekenden zijn al volgeboekt, eerst vastgelegd voor een dinsdag, dus maar eens even bellen en wat blijkt ….. Noorwegen heeft nog steeds strenge regels en er mag maar voor 50% geboekt worden. Gelijk om geboekt van de dinsdag in de vakantie naar de vrijdag in de week daarvoor.
En daar gingen we op donderdag richting Kiel om de volgende dag op de boot te gaan…

Donderdag 15 juli: Lochem 61904 km – Kiel 62420 km vlot gereden. In verband met files bij Bremen kunnen we voortaan beter via Hannover, weg 1, via Klein Brockdorf riiden. Maar ja, beetje op onthoud vervolgens bij…. jawel de Elbetunnel.

Uiteindelijk vonden een camper plek bij de Citti-park (NKC sitecode 55885 Mühlendamm 1) midden in Kiel. Langs de Oostzee kust zelf hebben we lang gezocht naar een plek, maar alles opdat tijdstip al gesloten of vol. Nog wel een schitterende zonsondergang meegepikt in Wendtorf.

Wendtorf 21.30 uur

Vrijdag 16 juli: we staan hier met nog 4 campers op deze Camperplaats, best wel veilig en rustig. DE volgende ochtend zijn de werklui al vroeg met werkzaamheden aan de slag en we gaan er daarom ook maar vroeg uit, om om de hoek boodschappen te doen, daarna de camper met Duitse diesel voltanken en op naar de boot.

Norwegenkai met de Color line boot

Ook daar zijn we vroeg, staan vooraan, de Covid Check ging super snel en we mogen ook heel snel op de boot en staan helemaal vooraan.
Snel naar onze hut en effe een uurtje plat nu het nog rustig is en we door de hitte best wel duf zijn geworden. Zitten nu op het dek uit de zon en nóg is het warm. Het valt ons op hoe rustig het inderdaad is aan boord in vergelijking met andere jaren. We denken dat er geen volle bezetting op de boot is toegelaten, vandaar de rust.

Tegen een uur of half zeven waren we onder de grote brug over de Grote Belt door. Hebben we als eens met de auto, fiets (in de trein) en nu wederom per boot gedaan.

De winkel ‘straat’ op de Color Fantasy

Dit, foto hierboven, is ‘s avonds kwart voor tien, normaal is het hier nog erg druk kan je hier dan bij de diverse eettentjes ook op dit tijdstip over de hoofden lopen, nu nagenoeg leeg!!!

Zaterdag 17 juli: de aankomst in Oslo heeft een half uur vertraging, technisch mankement bij het aanmeren begrepen we, dus mooi tijd nog even een koffie met een Noors broodje te scoren.

Nog even een broodje op de boot en dan op naar Drevsjo

We hebben trouwens heerlijk geslapen én qua weer ziet het er naar uit dat het een hele mooie dag gaat worden.
We gaan nog even naar het promenade dek als er wordt omgeroepen dat we terug moeten naar de hut. We krijgen daar dan een signaal als ons autodeck naar de auto’s mogen gaan.

Ook hier in de haven van Oslo is de douane passeren een fluitje van een cent, gescande qr-code laten zien en door, voor ons worden er hier en daar wel auto’s tussenuit gepikt. Via de E18, door de tunnel onder het centrum door, de E6 rijden we via Kløfta de stad uit. Ondertussen blijven de mooie plaatjes van kleinzoon Finn binnenkomen, dus gaan we verderop rechts langs de Oslofjorden waar we ter hoogte van Nesoddtangen even stoppen om koffie te zetten, een broodje te eten en plaatjes te kijken.

De weg naar Femund kennen we onderhand wel, maar toch lijkt het weer anders. In Drevsjø doen we even wat kleine boodschappen (Noorse kaas en Flatt Brott) en dan op naar Mieke.
Als we aankomen worden we begroet door Mieke én Joost, dat was een verrassing. Kim zit binnen te lezen.
Lillebo 62725 km.

Mooi plekje bij Mieke beneden in het Weiland

Zondag 18 juli: Met Joost, Kim en Mieke bij FCC en (www.femundcanoecamp.com) gaan we langs bij het canoekamp. Fijn om daar weer eens te zijn.
Rick en Karin vertellen van de mooie plannen die ze hebben met het Canoe camp. o.a. willen ze het kamperen bij het camp stimuleren door het verhuren van Clamping tenten. Die plannen zijn ze nu aan het uitwerken. Met het verhuren van kano’s gaat het erg goed.
Joost vertelt dat hij een mooie gruisweg weet over de Fjall langs het meer Glen. Kun je ook mooi fietsen zegt ie.

Maandag 19 juli: mooi weer en dat is het al een paar dagen hier in Femund. Vandaag maken we die flinke fietstocht door de bossen en over de Fjall. We beginnen in Lillebo, links af de grote weg op en even voorbij waar nu een camera is geplaatst rechts het bos in. Die camera is er gekomen omdat er tussen Zweden en Noorwegen geen vrij verkeer mogelijk is in verband met COVID-19. Het is een onbewaakte grensovergang waar je in principe zo door kunt rijden en opdelen manier houden ze dat toch nog een beetje in de gaten. Maar goed, rechtsaf de Fjall op.

De weg buigt langzaam af naar het Noorden en gaat hier en daar flink omhoog. Maar goed, dat rijden we er straks ook ergens weer af, Na 3 kilometer rijden we via het meer Glen naar het FCC. Daar doen we even een bakkie en onderwerp Bengt onze fietsen aan een grondige inspectie. Mooi, mooie fiets. Via Drevsjø rijden we weer terug.

Een dikke 42 km over 80% onverharde weg met hier en daar een pittig klimmetje. Erg mooie tocht maar best een flinke inspanning, voor mij althans. Morgen gaan we echt verder.

Dinsdag 20 juli: Onze kleinzoon is vandaag 1 maand ‘oud’.
Aankomst in Funäsdalen (62946 km), helaas niet via de mooie tolweg die Joost ons adviseerde. Het advies op een bordje bij de tolpoort was dit niet met een camper te doen.
De route via de hoofdweg is trouwens ook erg mooi. In Røros kopen we nog wat lekkers en gaan dan snel verder. Deze plaats kennen we onderhand wel.
Rond 4 uur rijden we Funäsdalen in, de camping ingetekend op de kaart voor de plaats bestaat niet meer of is niet veel can over, maar we zien een bordje van een Camper-plaats (Tullvagen 9b, 840 95 Funäsdalen Zweden bij de Fritdsområde) en rijden daar heen.

Funäsdalen Ställplats

Daar staan we nu, kosten 150 Zweedse kronen per etmaal die een Zweeds vrouwtje ‘s avonds komt innen horen we van de buren. Het is er mooi en rustig en je loopt zo het dorp in.
Het vrouwtje dat het geld komt innen, wijst ons er op dat er morgen een marktje is.

Woensdag 21 juli: Er schijnt hiernaast op de Camperplaats een marktje te zijn. Maar eens kijken. Maar we gaan eerst naar het Fjäll museum er is daar een expositie over het leven van de Samen.

Pas op! Overstekende sneeuwscooters. In de winter dan hé

We kletsen nog nog even met de mensen van de Hollandse Kaaskraam iets verderop. Hollanders uiteraard en gaan dan het marktje op, eten een heerlijke pannenkoek (Kolbullar) met jam en spek en genieten nu bij de camper van de zon. Boekje lezen en even helemaal niets doen.

Donderdag 22 juli: (62946 km) we gaan verder de Fjäll op. Het valt daar echter tegen met dit mistige weer. Bij mooi weer moet het ongetwijfeld mooi zijn. We rijden terug en nemen een andere route richting eerst Vemdalen. Hebben we vroeger met Pa en Ma gestaan, ik herken de camping gelijk rechts van de weg. Het dorp zelf is niet veel aan en dus maar gelijk door richting Sveg. Daar staan we nu op de camping, maar volgens de dame van de camping is hier niet veel te doen. Dus morgen maar door naar het Siljanmeer. Misschien even langs het Venjanssjön en de Venjan camping daar, moeten we even zien.

Sveg 63148 km

Vrijdag 23 juli: Richting het Siljanmeer gaan we vandaag. Van Joost kregen we een adres van een mooie camping in Tällberg bij Rattvik, gaan we eens kijken.
Maar zo ver komt het niet, we rijden een stuk richting Mora en onderweg willen we nog even in Fågelsjö Gammelgård (63188 km) kijken, één van de oudste(Gammelgård 1700), boerderijen staat daar. Het moet er mooi zijn volgens de gids.

Los – Fågelsjö Gammelgård

Het is er gezellig, inderdaad mooi én je kunt er met camper of caravan staan. We drinken er koffie met een lokale lekkernij.
We gaan er staan en gelijk ‘s middags een rondje fietsen, nu het nog niet heel erg warm is.

Lillhärdal

Een rondje van 41,5 km rond de kleine meren hier, erg mooi maar met dit warme en droge weer een echte uitdaging. We zitten nu voldaan bij de camper, genieten van een broodje en het mooie uitzicht.

Los

Dat kan hier dus ook kanoën, geweldig met in dit geval versierde boten en het geluid can Kraanvogels op de achtergrond.

Zaterdag 24 juli: we gaan nu echt verder richting Siljanmeer. Het is daar mooi maar ook erg druk. Zoals gezegd, Joost kende daar een mooie camping in Tällberg, dat is ie ook, maar overvol en met dit weer erg druk en een hoog Tokkie gehalte. Dus doorrijden maar, het loopt al wel naar het einde van de dag. Zien we verderop ineens naar links een afslag voor hutten en campers bij Djuras (Ratt o Roder) aan de rivier, daar staan we nu. Én, het is warm, erg warm.

Björka 63389 km

Zondag 25 juli: We blijven hier nog lekker een dag staan. Het is warm, maar we gaan toch een rondje fietsen.

Eerst terug naar Djuräs om aan de andere kant van de rivier te komen. Daar via een bocht én op zoek naar een plekje bij de rivier verder. Bij Mockfärd hetzelfde verhaal, over de rivier en helaas langs de grote weg E16 terug.

Bij de camper eerst even bijkomen en toen, ja echt waar, zwemmen in de rivier. Echt koud maar als je er aan gewend bent, zo lekker.

Maandag 26 juli: verder richting Glaskogen natuurreservaat gereden.
We hebben zin aan koffie, maar vinden geen geschikt plekje om te stoppen en dus rijden we door. Verderop bij Hagfors zien we een bord naar rechts naar het Värmlands Garden mét koffie. Daar rijden we heen en wat een mooie plek zeg, lijkt FCC wel, maar dan groener en niet alleen kano’s maar ook veel tenten, hutten en een enkele caravan of camper. Wel heel erg veel Nederlanders en zo werden we ook aangesproken. Kun je dat zien vroeg Gerdie, nee ik zag jullie net aan komen rijden. Mooi plekje in (https://www.varmlandsgarden.com) moeten we onthouden.
We staan nu op de Glaskogens Camping in Lenungshammar 63714 km, aan de andere kant van het meer tegenover Arvika. Een drukke, chaotische camping met redelijk wat Nederlanders. Het regent, maar met de luifel uit kan de deur open blijven.
We blijven hier tot donderdagmorgen, hopen op mooier weer en gaan dan wellicht wandelen en/of fietsen.

Dinsdag 27 juli: een, zeg maar, rustdag. Het regent licht, maar we vermaken ons met bosbessen plukken en lezen .
We gaan er wel even uit ook al regent het. Verder terug is nog een deel van de camping en we gaan er eens kijken. Ook mooie plekken met uitzicht op een meertje en heel veel bosbessen. Plukken maar, Gerdie maakt er een cake/taart van.

Glaskogens Naturreservat

Stora Gla

‘s Middags is het zowaar droogt en lopen we nog even de andere kant op naar het grotere meer. Ook daar is het mooi. Mooie natuur en plekjes om aan te meren met een kano.

Tevreden zitten we nu buiten onder de luifel én aan de borrel.

Woensdag 28 juli: het is zowaar droog vanmorgen. Snel douchen op 500 meter lopen. Na het ontbijt maken we een korte mooie wandeling in de buurt.

En genieten de rest van de ochtend op ons plekkie.
‘s Middags maken we nog een wandeling deze is op de kaart wat groter en wat zwaarder. Halverwege begint het te regenen en flink ook. Regenpakken aan en paraplu op en gewoon doorlopen. We moeten toch door.

Glaskogens Naturreservat – bij Övre gla

Eenmaal ‘thuis’ gaat Gerdie snel douchen en haal ik de nieuwe filmpjes en foto’s van Finn binnen. De rakker tilt zijn hoofdje al op. Prachtig. We eten eenvoudig maar lekker en voedzaam. Totaal dik 11 kilometer berg op en af gelopen.

Donderdag 29 juli: We gaan verder richting Bohusland 63714 km in de richting van de Zweedse westkust. Een hele dag met regen in de auto op weg naar die kust. Onderweg koffie gedronken in de camper op een parkeerplaats bij de ICA supermarkt in Årjäng. Er nog even uit bij een meertje Gustavsfors, een jong Nederlands stel ging daar net zwemmen, hij ging zwemmen en zij maakte koffie.

Gustavsfors aan weg 172

Verder maar weer via Bengtfors, Ed en onder Noorwegen door via Skee naar Strömstad 63895 km. Daar staan we nu voor twee dagen. Morgen op de fiets de stad in en we krijgen er mooi weer bij.

Vrijdag 30 juli: mooi weer, dus eerst via de golfbaan en een zelf te besturen pontje naar de overkant en daar een route naar een Oudheidkundige plaats buiten de plaats.

Strömstad – Blomsholm [Gerdie 2 x op dezelfde foto]

De locatie is mooi, maar de route gaat grotendeels langs de snelweg. Op de weg terug naar de stad besluiten de boot te pakken naar Syd-Koster, een eiland voor de kust. Kun je ook mooi fietsen en geen snelwegen (denken we). Dat was een goede keuze,

Hamnevägen Syd-Koster

geen schelpenpaden maar smal asfalt voor een soort golfkarretjes waar ze hiermee op het zuider eiland rijden. Maar we hebben eerst even gegeten en toen het eiland over gefietst. Voldaan pakken we de boot terug en op de camping de fietsen alvast weer achterop. Scheelt morgen weer in tijd.

Zaterdag 31 juli: Maar eens kijken welke kant we opgaan vandaag. We rijden de Margrietenroute verder (weg 186) richting Göteborg. Daarbij rijd je voornamelijk langs de kust, mooi, maar het is regenachtig, dus weinig animo om er af en toe uit te gaan.

Grebbestad – Hämngatan

Toch doen we dat in Grebbestad (tot hierboven) een mooie drukke (jacht)haven plaats en verderop bij Fjällbacka. Zijn we vroeger ook geweest met de jongens, mooi daar. Iets verderop buiten de plaats draaien we rechts een landweg op en komen op een heel mooi stukje Zweden.

Långesjö

Doet ons denken aan de Zweedse serie Sandhamn. Hamburgsund rijden we door, hebben we vroeger gestaan met de jongens. We rijden door naar Lysekil en besluiten toch maar de boot te pakken naar Fiskebäckskil, maar wat blijkt…. GRATISss. We hoeven niets te betalen. Er komt zelfs geen mens aan te pas hier, alleen een kapitein aan het stuur. Net aan de andere kant van de brug bij Henån en voor de tunnel, vinden we de Vindöns camping & marina (https://www.vindonscamping.se/en). Gaan hier voor een nachtje staan, morgen weer verder. (We hadden door moeten rijden naar het eerst volgende plaatsje Henån, daar was een schitterende Camperplaats met douche voor 170 Zweedse kronen)

Henån

We staan staan vlak aan het water en waait echt hard. We proberen het windscherm op te zetten, maar dat lukt niet.

Zondag 1 augustus: 64057 km. Verder richting Göteborg. We rijden verder over het prachtige Orust eiland, tot helemaal aan de zuid westkant bij Mollesünd. Het is mooi daar, helemaal bij Hällevikstrand net daarvoor en omgeving.

Hälleviksstrand

Terug naar de E6 om richting Göteborg te rijden. Onderweg vragen we even waar een camping nabij is. Dat is in buurt van Kungälv. Daar gaan we staan, kunnen we met de fiets naar de stad.
We komen uit bij Kungälv (64312 km) op de Kongelfska Huset camping (https://kongselfs.se).

Maandag 2 augustus: Göteborg in, fiets gaat ‘m niet worden, we gaan met de bus. Die stop hier 100 meter verderop. Het is nog gauw 20 minuten met de bus voordat je in het centrum bent. € 4,00 per persoon voor een enkeltje.
We gaan gelijk het Park Trädgårds föreningen in nu het nog rustig is.

Trädgårdsföreningen

Nog nooit zoveel rozen-soorten bij elkaar gezien. Gelijk maar even een bakkie cappuccino met iets lekkers erbij genomen. Kunnen we er daarna weer even tegen. Dat is maar goed ook. Want in de Stora Saluhallen is

Stora Saluhallen

het één en al mooie eetbare producten. Mats zou z’n ogen hier hebben uitgekeken. Wat een moois allemaal.
We ‘slenteren’ verder door de stad, kopen allebei een nieuwe jas en gaan tevreden om een uurtje of half vier terug naar de camping in Küngalv.

Dinsdag 3 augustus: Richting Eddy en Rikie vandaag. Via weg 156 Kinna, Svenljunga, een hele mooie omgeving richting Tranemo. Omhoog richting Jönköping en daarvoor via Vaggeryd naar Rumperyd.
Rond de klok van 3 uur zijn we er, een hartelijk en warm ontvangst en volgens Zweedse traditie moeten we eerst het hele huis zien.
De hele weg vandaag naar deze plek geen last van ‘verkeershinder’ gehad, laat nu uitgerekend op de laatste kilometer een enorme vrachtwagen volgeladen met hout onze kant
opkomen en de weg loopt voor hem ook nog op. Dus in z’n achteruit een meter of honderd en meneer kan er langs.

Rumperyd – Vaggeryd

Wat een mooie plek in een mooie omgeving. Rikie had al gevreesd dat die vrachtwagen uitgerekend ons in de weg zou zitten.
Na het eten kletsen we veel met name over vroeger, over de tijd met Pa en Ma Lintenbrink en hoe dat toen ging en wat zij hebben betekend voor veel mensen uit die tijd.
Rikie moet op tijd naar bed en wij gaan met Eddy een ritje maken in de omgeving én op zoek naar elanden of ander wild. Geweldig hier, we spotten o.a. een boommarter.

Vaggeryd – Kvarnaberg

Woensdag 4 augustus: Vertrek rond 11.00 uur na een uitgebreide koffiesessie richting Roskilde Denemarken, moet in één dag te doen zijn volgens Rikie. Warm afscheid en hier, in deze omgeving, komen we zeker nog terug. Roskilde 64747 km vlot gereden en we staan nu op de Roskilde camping (https://roskildecamping.dk) aan de baai.

Vigen Strandpark – bij de Roskilde camping

Donderdag 5 augustus: Vandaag met de fiets naar Roskilde, nog geen half uur denk ik. Klopt! We komen langs het Vikingen museum en ik herken dit, zijn we eerder geweest met de jongens.

Roskilde – Strandengen Viking museum

Daarna een beetje door de stad slenteren en toen een terrasje gepakt; cappuccino met iets lekkers.
Tijdens de koffie uit zitten vogelen hoe we de stad uitkomen richting het water, daar moet een route zijn. De jachthaven hier is echter prettig om even te blijven hangen, we peuzelen hier ons brood op en fietsen dan helemaal om de baai heen. Aan de andere kant zien we de camping liggen. Ook is hier de ‘camping’ die we op kaart zagen.

Boserup Skov

Dit is meer een plek langs een wandelroute waar je mag staan.

De route van deze dag rond de baai bij Roskilde

We fietsen nog een tijdje verder en besluiten dan dezelfde weg terug te fietsen en lekker bij de camper te gaan hangen. Ons eten voor deze avond is een Pølser met eigen papilla en komkommer.

Pølser

Heerlijk, nu nog even genieten van de zon en morgen in één streep naar huis.

Vrijdag 6 augustus: Zodra de receptie om 09.00 uur open is, rekenen we af en vertrekken. Daarvoor nog even onder de familie douche, toilet leeggooien en omspoelen, vuilwater er uit en eten natuurlijk. We rijden vandaag in één keer het laatste stuk naar huis. Over de E20,  E45 / weg 7 richting Hamburg. En daar is het wederom feest “Wir Bauwen für Sie”, staat er langs de kant, m’n reet, we zien in een dik uur twee man aan het werk. En dan moeten we er nog door hé.

Hamburg – Othmarschen

En dit geouwe… is al sinds ik hier met mijn ouders langskom. In de tussentijd hadden die eikels van al dat beton een fucking brug kunnen bouwen. Gaan we de volgende keer anders doen.

Lochem 65526 km totaal gereden 3622 km

Al met al ook nog flink wat fiets kilometers gemaakt:

Engerdal 42,49 | Härjedalen 11,99 | Ljusdal 41,46 | Gagnef 33,71 | Strömstad 21,53  || Totaal 189,73