fbpx

2023 | zomer in Noord-Oost Duitsland [Rügen / Usedom]

Wat gaan we doen?
Bedoeling is op dit moment de Noordkust van Duitsland. Dus richting Kiel en dan naar rechts de hele kustlijn, op zoek naar mooie plekjes die dan niet meer zo druk bezocht worden als in de hoog zomer.

22-8-2023
Voor ons gaat de zomervakantie nu echt beginnen. MET nieuwe bekleding in de bus, handmade by Gerdie.
We zijn op weg naar onze eerste tussenstop op weg naar de Oostzee. We hebben gekozen voor natuurcamping De Bekhofschans bij Boijl.
Vanaf de camping kunnen we mooi wat fietstochten in de omgeving maken én bij Meine Kimberly en Maeve op bezoek.

23-8-2023
Vandaag mooi weer, dus eerst maar eens ontbijten buiten, met uitzicht op de landerijen én een hele stoet fietsers. Die doen mee aan de 4 daagde van Weststellingwerf. Wij niet, we hebben onze eigen route uitgestippeld.

24-8-2023
Vandaag rustig aan, maar de boer, ja die moet door. Begon vanmorgen al vroeg. Schiet al lekker op …
Wellicht even op de fiets naar Noordwolde op en neer. En dat deden we, 11,5 km op en neer, maar we fietsten Noordwolde binnen en het begon te druppelen. Nu, onder luifel lichte regen.

25-8-2023
Het heet hier toch echt Boijl. op de weer app stond iets anders
Hoe dan ook, we dachten even een heerlijk stukkie fietsen. We waren snel terug en zeiknat en uit ons humeur.

26-8-2023
Vandaag we naar Wateren, waar Meine Kimberley en Maeve op Hunerwold State van Landal verblijven. Zien we de kleine Maeve en Pa en Ma Boeve ook nog even. Gezellig samen lunchen.
Maar ….. als het maar droog blijft.

27-8-2023
Vanmorgen vertrokken richting Duitse grens. Net voor Beilen kunnen we de snelweg niet op vanwege een ongeluk.
En … als je dan toch in de buurt bent, en je hebt tijd, en je wilde dit altijd nog eens doen …… dan ga je naar het nationaal monument Westerbork.
Met een geweldige gids lopen we over het terrein en door de regen én wat een verhalen.
Ik zal jullie onthouden waarom dit kamp NIET op de Veluwe is gekomen. Kan er postuum enorm kwaad om worden.
Staan nu op Camperplaats CP 2651 in Geeste en eten bij Seeblick! (foto’s zie de volgende dag)

28-8-2023
Aangekomen op CP Stolzenau 15804 “direct an der Weser. Via een hel mooie ‘toeristische’ route via Meppen-Quakenbrück-Diepholz-Sulingen en zuchten hier aangekomen.

29-8-2023
Vandaag hebben we flinke fietstocht gemaakt, naar o.a. een glasblazerij Gernheim in Ovenstädt/Peterhagen en door het Naturschutzgebiet langs de Weser.

30-8-2023
Vandaag doen we het ‘rustig’ aan …
Dorpje in, even lunchen en bootje loeren.

31-8-2023
Vanmorgen eerst verder naar het Oosten getrokken, via grote plaatsen als Celle over de Straße der Romantik naar Wittengen. Onderweg door het mooie plaatsje Steinhorst gekomen. Na Wittingen ging het noordwaarts Salzwedel-Lüchow-Dnnenberg Hitzacker waar we een kijkje name. Bij CP 604, maar die was knetter vol. Dan maar even kijken in Dannenberg bij camping Dannenberg Elbe 93233. Perfect!!! € 13,50 voor één nacht en toiletten en gratiszz douchen.

1-9-2023
Vandaag verplaatsen we ons naar de andere kant van de Elbe, staan we dichter bij het water en hebben we meer mogelijkheden.
Eerst even Hitzacker in een bakkie ☕️ doen. Op de eerste foto zie je de hoogwaterstanden van de afgelopen jaren.

Weet je wie hier geboren is? Wijlen Claus von Amsberg, leuke kerel, had alleen een andere partner moeten uitkiezen. De stakker.

En, o ja Oost-Duits schuurpapier als wc papier.

Inmiddels aangekomen op Häfen stellplatz Dömitz ⛴️🛥️🚤 CP3032 met een mooi uitzicht op de plaats zelf.
Even door dit oude ‘vervallen’ plaatsje gefietst, wat een treurnis. Erg veel vervallen huizen en winkels.
Het is nu kwart over zeven en nog lekker warm buiten. We lopen even naar de Elbe om wat foto’s te maken. Heerlijk wat een avond.

2-9-2023
Zo de fietstocht aan de ‘overkant’ hebben we er op zitten. Een heel stuk langs de voormalige DDR grens. Net met het pontje over en nu bij een leuk tentje even lunchen.

Lekker geluncht bij een hippe koffie bar Café Albis. Toen langs deze kant van de Elbe weer richting huis / Dömitz.
Zitten nu heerlijk in de zon bij de camper verder te genieten.
Dat bruine bord stond en deze kant van de Elbe langs de weg, 1989, dat is nog niet zo lang geleden.

3-9-2023
Wakker worden en dan dit.
Hee, daar staat een ree.

Even de altstadt Schwerin in (op zondag, met de camper)… in het park een bike-coffee te go genomen en genieten van dit uitzicht…

Hier staan we voor een paar nachten, Freizeitanlage Kaspelwerder CP 12075. Het is dus een openbare zwemgelegenheid waar regelmatig mensen komen vertoeven. Mooi centrum in deze stad Schwerin, gaan we op de fiets ontdekken.

4-9-2023
We maken een tocht per fiets langs een deel van het meer waar Schwerin aan ligt.
Het is hier mooi, erg mooi zelfs en het weer is geweldig.

Na de fietstocht even een bakkie doen in het centrum.

We gaan hier ook nog even wat eten, scheelt weer een hoop gedoe en afwas op de camping.
Morgen gaan we verder, we willen naar zee en hopen dat het daar koeler is.

5-9-2023
En we staan al op de volgende CP/camping, Campingplatz Zur Kühlung 18236 in Kröpelin met op dit moment welgeteld één medebewoner. Een ‘Ventje’ uit Nederland.

De weg er naar toe was al bijzonder, (de video is te lang en kan daardoor helaas niet geladen worden). De weg is, denk ik, aangelegd voor bouw en onderhoud van de vele windmolens.

We waren eerst op een andere die we gezien we gezien hadden in Ostseecamp Seeblick CP58072, maar is niet wat wij zoeken. Stampvol veel caravans links en huisjes rechts. Gauw op zoek naar wat anders.

En nu zitten we hier aan een lekkere Flensburger Radler. En nog heerlijk in de zon.

6-9-2023
Vandaag stapten we op de fiets naar Kühlungsborn aan de Oostzee. Meinegütte wat een kermis daar. Helemaal niets voor ons, lijkt Zandvoort aan zee wel, maar we fietsten/lopen er toch even doorheen en drinken er koffie.
Nu zitten we aan het strand en krijgen we een Lytje Pole gevoel.
Straks fietsen we terug door het bos, eerst nog even zalm 🍣 voor vanavond halen. Hmmm

7-9-2023
Rustdag …

8-9-2023
Vandaag onze laatste dag op deze locatie. We besluiten om helemaal naar Rerik te fietsen op de kaart een heel eind. Maarrr, ik zet Apple kaarten op met ‘vermeid grote wegen’ en het stuurt ons over een schitterend pad dwars door het bos en een uur later waren we er.
We gaan nu het marktje hier op.
Voor de rest van de middag lagen we aan het strand en zo op weg terug naar de camper.

9-9-2023
Zoals de afgelopen dagen is het vandaag ook weer voorbij de 25 graden.

Vanmorgen zijn we verder getrokken via de boot boven Rostock (kijk is wie er ook ligt, normaal zien we die in Kiel liggen, nu ook hier?) het schiereiland Darß op.

Overleggen nu even wat we gaan doen. Ik denk gezien de warmte ergens landinwaarts en aan kust is het mannetje aan mannetje…

We staan nu bij Wieck am Darß om een camping landinwaarts te zoeken. Die vonden we als CP 95781 in de jachthaven van Barth. Moeten wel even wachten tot Sjakie er is om ons er op te laten en dan gaan we in de ruststand.

Zo daar zitten we dan, maar ie s even zie wat we de komende twee dagen gaan doen.

10-9-2023
Vandaag wilden we eigenlijk ook gaan fietsen, maar we werden o.a. door het feest in de stad tegengehouden.
Eerst maar eens slenteren over het marktje en langs de vele mooie kraampjes.
Torentje met uitzicht over de stad beklommen.
Op het marktje nog een mooi ‘schilderijtje’ gekocht.

11-9-2023
Vandaag trekken we verder naar Rügen. CP loopt ook aardig leeg …
De dorpen waar we vervolgens doorheen rijden ook trouwens. Economisch een ‘zwakke’ streek zeg maar. Maar wel heel veel Kraanvogels…

Als we na de middag op zoek gaan naar een camping / camperplek, komen we in eerste instantie op een plek uit, ik zal de naam niet noemen, maar die is pas om half vier weer bereikbaar.
Intussen kijken we even bij het niet zo schone strand. We willen eigenlijk niet te lang wachten, maar in de tussentijd kunnen we ook even bij een andere camping gaan kijken.

Dat doen we Naturcampingplatz Alt-Redevitz CP nummer 78633. Wat een plaatje, daar gaan we een paar nachten staan.
Je kunt vanaf hier mooie fietstochten maken, naar het strand, naar marktjes etc.
Helemaal goed.

We fietsen nog even naar het einde van de landtong met de naam Redevitzer Höft. Wat een uitzicht …. en die reeën, die zwaaiden nog net niet.

12-9-2023
Vandaag fietsen we over de dijk naar Thiessow. Daar gaan is oa een marktje in de haven. We gaan het beleven.
We zitten nu helemaal aan het eind van deze landtong in Klein Zicker met uitzicht op de Baltisch Zee.
Verder ging het naar Groß Zicker, Gager en Lobbe. Daar zitten we nu bij restaurant Zum Seeteufel en eten we …… natuurlijk vis en ein großes Bier.
Voldaan zitten we nu bij de camper, Bitburgertje erbij …

13-9-2023
We werden wakker met regen vanmorgen en vertrekkende mede camping bewoners.
Lekker lezen en niets doen dus, hoewel, in de middag fietsen we nog even naar Baabe op en neer. Onderweg komen we bij het voetveer naar de andere landtong.
De plaatselijke stoomtrein komt nog langs, kan niet meer stuk deze dag. Als het maar droog blijft.
We zijn weer ‘thuis’ en de fietsen staan nog niet achterop of het begint te regenen.

14-9-2023
Vandaag, we hadden wel langer kunnen blijven, toch maar verder getrokken.

We rijden door naar Prora om daar de restanten van Hitlers beoogde vakantiecentrum te bekijken. Maar geen voor een camper geschikte parkeerplek kunnen vinden. Ze doen sowieso een beetje vaag over dit stukje Duitse geschiedenis. Vreemd.

Via een wirwar van wegen zijn we in Sassnitz aangekomen en gaan we o.a. de Alt Stad bekijken.
Maar eerst koffie en een half uur later de Käsekuchen. “Of het niet slimmer is beide in 1 keer te brengen” vragen we. “WIJ DOEN DE KOFFIE EN DE KÜCHEN KOMT UIT DE KEUKEN”. Sorry hoor, het was maar een tip.
Zo en nu ga ik die hele WC eens ondersch…..

Doorgereden naar parkplatz zum Königsstuhl, de Duitse krijtrotsen CP 3672 aan de rand van het nationaal park Jasmund. Morgenvroeg willen we (wil Gerdie) de zon daar op zien komen.
We zijn nu nog ‘even’ op en neer naar het natuurverbinding heen en weer gelopen. Op de vraag daar “ik wil niet naar/in het natuurcentrum”, “dan moet je óf betalen óf die kant op 4 km op de fiets.
We gaan het zien morgenvroeg.

15-9-2023
Vanmorgen eerst op de fiets door het bos richting Lohme en dan naar het park-zentrum.
Vervolgens langs een mooie wandeling naar de strandopgang Kieler Ufer en daar zitten we nu. Dat wil zeggen ik zit, Gerdie zoekt steentjes.
We worstelen ons via de ladders en de stijle stukken in het pad weer een weg terug naar de fietsen, rusten heel even uit en trappen dan door naar Lohme waar we uit eten gaan.

We zijn in Lohme waar we uit eten gaan bij restaurant Daheim.

16-9-2023
Aangekomen op de volgende camping, camping Küstencamp CP 13808, in de buurt van Dranske.
Daarvoor waren we nog even op landtong Kap Arkona bij het plaatsje Putgarten. Wat een heisa en een commercieel gedoe en dan plaatsen ze de parkeerplaats ook nog eens op meer dan een kilometer van de ‘attractie, dus fietsen er af en gaan.
Het is nog erg warm weer, maar de wind is hier wel aangetrokken eens zien wat we nog gaan doen.
Plek ingericht, keurige camping met CP ernaast, maar wij even wat meer luxe (douche) op de camping.
Zitten nu, een kilometer verder, aan het strand en het is er erg rustig voor een zaterdag.

17-9-2023
Zondag vandaag en dan is hier in de kop van Rügen heel veel gesloten.
Toch wagen we het er op en fietsen richting Dranske.
Op foto 3 kun je zien hoe ze, met name de sociaal armere mensen, wonen. Deze blokken zien er modern uit, maar we hebben ze ook gezien alsof er sinds de muur niets mee is gedaan.
Verder fietsen/lopen kan en mag op dit deel ook niet, privé-grond en natuurgebied waar je niet mag komen.
Ze zijn hier fanatiek aan het surfen, ouderwets met een zeil op de plank, met het zeil hoog en de lucht als een vlieger en met een soort opgeblazen vlieger in de handen.
Fooien heet dat en lijkt eenvoudiger dan het is, mooi om te zien trouwens.
Aan de andere kant van het water ligt wiek, willen we ook nog even gaan kijken en zo fietsen we tegen de wind in naar dit uitgestorven plaatsje, drinken er een biertje en gaan weer richting camper.

We lopen nog even naar het strand, komen we dit bord tegen.
‘Ze’ kunnen we zelf ook naar geen afstand van doen.
En een steenmannetje hier op het strand.

18-9-2023
Vanmorgen zijn wij vertrokken voor bezoek aan weer een ander deel van Rügen. Eerst met een veerboot over bij Wittower en vervolgens richting Bergen. Komen nog wel door een oud typisch Oost-Duits dorp.
We willen eigenlijk de stad in, maar na een bezoek aan de Lidl besloten we door te rijden naar Prora CP79806.
Prora staat bekend om z’n KdF(Kraft durch Freude)-Seebad. Een 4,7 km lang bouwwerk bestaande uit flatgebouwen.
De bedoeling was om hier de Sociaal democratische freunde van de heer Adolf H. een goede vakantie te kunnen bieden. Maar het liep anders, meneer H. begon een oorlog en kon het materiaal wel anders gebruiken.
Een deel van de muur van flats is gerenoveerd en er wonen nog mensen ook. Een ander deel is voorzien van heel veel werkplaatsen, ateliers, kantoren en expositieruimtes. Op de laatste foto kun je zien waar ze gestopt zijn met renoveren.
En hier komt het begin van deze reis weer samen met nu, want ook Westerbork komt hier ruim aan bod.
Morgen is het wat minder weer en gaan we waarschijnlijk richting Binz /Sellin op de fiets.

19-9-2023
Vandaag eens rustig aangedaan, niet dat we uitgeslapen hebben ofzo, naar we hadden geen haast.
Nog wel naar Binz op en beet gefietst en het laatste stuk van de KdF boulevard bekeken en bij één van de tentjes een ijsje genomen en in een traditionele strandkorf gezeten. Humor …

20-9-2023
Staan te wachten bij de boot van Glewitz naar Stahlbrode.
Aan de overkant zitten we niet langer op Rügen en slaan we linksaf richting Usedom, nog dieper de oude DDR in.

We zitten nu in Wolgast, waren net in een mooie boekenwinkel om naar informatie te zoeken.
Is niet de Nederlandse driekleur hoor …Gevonden en we rijden zo aan de andere kant van het water naar Peenemünde. Daar moet een goede CP 92629 zijn.

CP gevonden en we rijden zo aan de andere kant van het water naar Peenemünde. Daar moet een goede CP 92629 zijn.
En dat is het, als je puur komt voor de plek om je camper te plaatsen, douchen, wc en uitzicht.
We staan er op dit moment met nog 3 campers.
Straks lopen we even naar de haven, wij staan bij de Segelverein. Als ik het goed zie ligt daar een U boot.

Aan de andere kant van het wat op Halbinsel Peenemünde, zien we een andere CP liggen nummer 20078.

21-9-2023
En we zijn weer onderweg. Waren eerst in Ostseebad Loddin, viel een beetje tegen, konden niet bij het water.
Daarna doorgereden naar de camping, de volgende Haltestelle, CP 54542 bij Stagnieß. En ja, DDR 🚽 papier 😒.
Gaan zo naar weer eens op de fiets langs Ückeritz, Ostseebad Koddin en daar naar Loddiner Höft, Kölpinsee tot helemaal in Zinnowitz, langs o.a. grootste camping in de DDR tijd.
In Zinnowitz hebben we gegeten bij een leuk restaurant aan de promenade.
Nu, uurtje of 18.00 bij Koserow op de promenade nog even genieten van het uitzonderlijk goede weer.

22-9-2023 Polen
Vanmorgen na een kort regenbuitje op de fiets betrokken richting Polen. Eerst naar de kust en dan rechtsaf. Je ziet er niet veel van, maar voor je het weet zitten we net over de Duits – Poolse grens bij Swinoujscie ook wel Swienemunde.
Oude stad met veel verval en ook wel nieuwbouw.
Drinken ergens koffie en moeten niet in € maar in de lokale munt betalen. Pinnen mag ook.
Op de terugweg nemen we een route door het binnenland, dat spektakel aan de kust kennen we nu wel.
Zo meteen eerst maar eens douchen en dan in de relax stand. Dat regen-icoontje op de kaart klopt niet helemaal. Wij hebben de regenjas niet aangehad vandaag.

23-9-2023
Beetje rustig aangedaan vandaag. In de ochtend eerst boodschappen gedaan in het dorp hier vlakbij, want er zou regen komen.
Eenmaal terug bij de camper bleef het nog steeds het droog, dus we waagden het er op.
Er zou een pad vlak langs het meer lopen, snaar daar mag je officieel niet fietsen, naar er loopt wel een Usedom route langs.
De man in de kiosk bij de haven zei “gewoon doen, iedereen fiets daar”.
Daar gingen we en kijk eens wat een uitzichten over het water.
We volgden dit pad zelfs over het strand, want ja, daar loopt de route.
Op het keerpunt komen we langs een Holländer-windmühle. We drinken er thee en vervolgen onze route via een iets andere weg om niet weer langs de vervelende stukken van de heenweg hoeven te fietsen. Zat een erg steil stuk in met losliggende stenen, niet fijn.
Op die terugweg schieten we nog een paar mooie plaatjes en komen voldaan weer bij de haven uit. “Hoe was het vroeg de kioskman”. “SUPER”!

24-9-2023
Vandaag verlaten we het Noorden om weer af te zakken richting thuis.
In Demmin willen we eigenlijk koffie drinken, maar het is geen aanleiding te stoppen dus gaan we door.

Aangekomen bij de volgende CP Müritz-Camp 102615 aan de Müritz een groot meer.
We kunnen er nog niet op, maar zetten wel vast koffie.
Sorry, deze werd het niet, puur om de ‘absolute’ middagpauze en de betutteling via de bordjes.
En weer door ….

We staan nu hier, wederom aan de Elbe op een goedgevulde CP 2582, voor één nacht.
Dat kleine ding, de één na laatste camper, is onze Possl. Én voor het eerst op ‘blokken’n.
We zitten nu even te snacken bij Am Hafen. Daarna als een speer naar de Hafenmeister um zu bezahlen.

25-9-2023
Vanmorgen vroeg vertrokken van de Camperplaats, maar maandag en dus was het best wel druk op de weg.
We moeten eerst richting de autobaan zien te komen bij Wolfsburg en dan gaat het sneller.
Zitten nu voorbij Hannover op een Rasteplatz aan de capuchino.

En hopla 2220 km op de autoteller en 522 km op de fietsteller én een flinke stapel gelezen boeken later en we zijn weer thuis.
De wasmachine draait, de camper is leeg en we zitten weer aan de filterkoffie.
Kortom; de vakantie is voorbij.